محققان اثرات تزریق همزمان واکسن کووید-19 و آنفلوانزا را بررسی می کنند

به گزارش بوستان گفتگو، در حالی که سرویس سلامت همگانی(NHS) خود را برای افزایش احتمالی موارد ابتلا به آنفلوانزا در فصل زمستان آماده می کند، محققان می خواهند بدانند که آیا می توان واکسن آنفلوانزا و کووید-19 را به طور همزمان تزریق کرد؟

محققان اثرات تزریق همزمان واکسن کووید-19 و آنفلوانزا را بررسی می کنند

به گزارش خبرنگاران و به نقل از گاردین، به گفته متخصصان، تزریق همزمان دو واکسن می تواند منابع ارزشمندی برای سرویس سلامت همگانی ذخیره کند و از ملاقات های غیرضروری پزشکی جلوگیری کند.

آدام فین(Adam Finn) پروفسور اطفال در دانشکده پزشکی بریستول و یکی از اعضای کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن سازی(JCVI) می گوید: تزریق همزمان دو واکسن کار دشواری نیست. ما این کار را برای بچه ها انجام می دهیم اما برنامه ریزی دو زمان جداگانه برای تزریق واکسن ها موجب صرف منابع و زمان زیادی می شود.

از زمان آغاز همه گیری کووید-19 که از ووهان چین در سال 2019 آغاز شد، استفاده از ماسک، قرنطینه و رعایت فاصله اجتماعی نه تنها باعث کاهش ابتلا به کووید-19 شد بلکه از ابتلا به سایر بیماری های تنفسی مانند آنفلوانزا جلوگیری کرد.

از آن جایی که بسیاری از محدودیت ها طی ماه های آینده برداشته می شود انتظار می رود انتشار ویروس آنفلوانزا افزایش یابد.

گراهام مدلی(Graham Medley)، پروفسور دانشگاه پزشکی گرمسیری لندن می گوید: انتظار می رود ارتباطات افراد با یکدیگر بیشتر شده و در زمستان پیش رو به مقدار زمستان سال گذشته کم نخواهد بود. در نتیجه همه گیری آنفلوانزا پیش خواهد آمد.

در مطالعات ComFluCov که تحقیقاتی مشترک بین دانشگاه بریستول، بیمارستان بریستول و NHS است به بررسی عوارض جانبی افراد پس از دریافت یک دوز واکسن آنفلوانزا به همراه واکسن کووید-19 فایزر یا آسترازنکا پرداخته می شود و همچنین واکنش ایمنی افراد را پس از دریافت هر دو واکسن مطالعه می شود.

فین می گوید: نتایج اولیه این مطالعه به اعضای کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن سازی تحویل داده شده است اما انتظار می رود نتایج رسمی در ماه اوت یا سپتامبر منتشر شود.

دکتر راجکا لازاروس(Rajeka Lazarus)، محقق ارشد این مطالعه و مشاور بیماری های عفونی و میکروبیولوژی در دانشگاه بریستول می گوید: در حال حاضر این مطالعات به بررسی تزریق واکسن آنفلوانزا به همراه دوز دوم واکسن کووید می پردازد اما اگر دوز سومی هم نیاز باشد باید مطالعات دیگری انجام داد.

فین می گوید، به احتمال زیاد می توان هر دو واکسن را همزمان تزریق کرد که یا پاییز امسال انجام می شود یا اوایل سال آینده.

سوالی که فکر محققان را مشغول خود کرده است این است که آیا تزریق همزمان دو واکسن باعث شدیدتر شدن عوارض جانبی آن ها می شود یا خیر.

سوال دیگری که مطرح می شود این است که آیا تزریق همزمان بر ایمنی زایی واکسن ها اثر می گذارد یا خیر.

مارتین هیبرد(Martin Hibberd) استاد بیماری های عفونی نوظهور در دانشکده بهداشت گرمسری لندن می گوید: یکی از نگرانی های ما این است که بدن به یکی از واکسن ها بیشتر از دیگری واکنش نشان دهد و به طور مثال ایمنی خوبی برای کووید ایجاد شود در حالی که برای آنفلوانزا این اتفاق نیفتاده است و یا بالعکس.

نواوکس(Novavax) که یک شرکت واکسن سازی است و به تازگی داده های خوبی از فاز آخر تولید واکسن خود منتشر کرده است، این موضوع را آزمایش کرده و داده های آن نشان می دهد که تزریق همزمان دو واکسن تاثیری در ایمنی زایی آنفلوانزا نداشته است. اگرچه در پاسخ آنتی بادی واکسن کووید کاهش کمی از 89.8 به 87.5 مشاهده شد.

نوواکس و مدرنا در مراحل اولیه ساخت یک واکسن ترکیبی برای آنفلوانزا و کووید-19 هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 مرداد 1400 بروزرسانی: 3 مرداد 1400 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1823

به "محققان اثرات تزریق همزمان واکسن کووید-19 و آنفلوانزا را بررسی می کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محققان اثرات تزریق همزمان واکسن کووید-19 و آنفلوانزا را بررسی می کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید