قبل و بعد از واکسن کرونا، چی بخوریم چی نخوریم؟

به گزارش بوستان گفتگو، تهران (پانا) - رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به چگونگی مصرف مواد غذایی قبل و بعد از واکسینه شدن، گفت: بهتر است بعضی مواد غذایی قبل و بعد از واکسیناسیون مصرف گردد یا از مصرف بعضی مواد غذایی نیز خودداری گردد تا علائم و عوارض احتمالی ناشی از واکسیناسیون به حداقل برسد و سیستم ایمنی تقویت گردد.

قبل و بعد از واکسن کرونا، چی بخوریم چی نخوریم؟

به گزارش ایسنا، مهنوش صاحبدل در مورد چگونگی تغذیه قبل و بعد از واکسیناسیون کرونا اظهار کرد: برای تزریق واکسن کرونا، رژیم غذایی خاصی احتیاج نیست اما بهتر است بعضی مواد غذایی قبل و بعد از واکسیناسیون مصرف گردد یا از مصرف بعضی مواد غذایی نیز خودداری گردد تا علائم و عوارض احتمالی ناشی از واکسیناسیون به حداقل برسد و سیستم ایمنی تقویت گردد.

وی با اشاره به لزوم مصرف بیشتر مواد غذایی ضد التهاب، اضافه نمود: یک رژیم غذایی سالم که در طولانی مدت رعایت گردد، پاسخ ایمنی بدن را بهبود می بخشد و یاری می نماید تا بهتر با عفونت ها مبارزه و پاسخ ایمنی به واکسیناسیون تقویت می گردد.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: مصرف بیشتر غذاهای تازه و طبیعی مانند میوه ها، سبزیجات، ماهی های چرب و آجیل و مغزدانه ها به کارکرد بهتر سیستم ایمنی بدن یاری می نماید زیرا با مصرف این مواد غذایی، التهاب کمتری در بدن ایجاد می گردد.

صاحبدل اعلام کرد: مصرف غذاهای ضد التهاب نیز پس از تزریق واکسن می تواند یاری نماینده باشد. به طور مثال زردچوبه خاصیت ضد التهابی دارد و می توان این ادویه را به غذا اضافه یا در چای مصرف کرد.

وی اضافه نمود: ماهی نیز نوعی غذای ضد التهاب محسوب می گردد. انواع ماهی دارای امگا 3 به عنوان عامل خوب ضد التهابی هستند.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: آجیل، بادام، گردو و روغن زیتون فرابکر نیز از مواد غذایی ضد التهاب محسوب می شوند.

وی با اشاره به مواد مغذی تقویت نماینده سیستم ایمنی بدن توضیح داد: خوردن غذاهای بسیار مغذی حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی به ویژه زینک و ویتامین C به سیستم ایمنی بدن یاری می نماید البته این به آن معنی نیست که مصرف مکمل ها سبب عملکرد بهتر واکسن می گردد. منابع غذایی حاوی ریزمغذی ها عبارتند از انواع میوه و سبزی تازه فصل و لبنیات.

صاحبدل اضافه نمود: تامین آب بدن به میزان کافی قبل و بعد از تزریق واکسن کووید - 19 بسیار مهم است. مصرف مایعات کافی، نه تنها سبب عملکرد بهتر بدن در شرایط جدید واکسیناسیون می گردد بلکه سبب می گردد از افت فشار افرادی که معمولا ترس از آمپول و یا واکسن دارند نیز جلوگیری گردد.

وی اعلام کرد: افرادی که به بیماری های قلبی عروقی، فشار خون بالا یا بیماری های ریوی مبتلا هستند در مورد میزان مصرف مایعات باید با پزشک خود مشورت نمایند.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: مواد غذایی آب دار مانند میوه ها، سبزیجات، انواع سوپ و آبگوشت علاوه بر یاری به تامین آب بدن، سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می نماید.

وی اضافه نمود: در صورت ایجاد تب بعد از واکسیناسیون کرونا، توصیه می گردد مایعات به میزان فراوان نوشیده گردد.

صاحبدل با اشاره به مواد غذایی که باید در بازه انجام واکسیناسیون از مصرف آن ها پرهیز گردد، گفت: باید از مصرف غذاهای فرآوری شده نه تنها هنگام تزریق واکسن بلکه در تمام طول سال پرهیز گردد. از مواد غذایی فرآوری شده مانند فست فود، غذاهای سرخ شده و غذاهای کنسروی که معمولا در بدن ایجاد التهاب می نمایند، باید اجتناب گردد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 26 خرداد 1400 بروزرسانی: 26 خرداد 1400 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1753

به "قبل و بعد از واکسن کرونا، چی بخوریم چی نخوریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قبل و بعد از واکسن کرونا، چی بخوریم چی نخوریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید