فعالان حقوق بشری خواستار احیای کمیته تحقیق درباره جرائم جنگی در یمن شدند

به گزارش بوستان گفتگو، فعالان 60 سازمان حقوق بشری خواستار احیای کمیته ای شده اند که مأموریت تحقیق درباره وقوع جرائم جنگی در یمن را به عهده داشتند.

فعالان حقوق بشری خواستار احیای کمیته تحقیق درباره جرائم جنگی در یمن شدند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، فعالان 60 گروه حقوق بشری از مجمع خواستار احیای کمیته ویژه ای شده اند که مأمور تحقیق درباره جرائم جنگی احتمالی در جنگ یمن بوده اند.

کن راث از فعالان دیده بان حقوق بشر گفت: در یمن، خلأ مرگباری برای مسئولیت پذیری وجود دارد و دلیل ان این است که عربستان سعودی، تنها مکانیسم موجود [برای تحقیقات] را از بین برده است.

راث تصریح کر مقام های عربستان سعودی با باج دهی، اعمال زور و روش های دیگر توانست در ماه اکتبر شورای حقوق بشر سازمان ملل را مجاب کند تحقیقات سازمان ملل در خصوص ارتکاب جرائم جنگی در یمن را تعطیل کند.

راث برای موثق کردن اظهاراتش به گفته های دیپلمات هایی اشاره کرد که گفته بودند عربستان سعودی از اندونزی خواسته در ازای حفظ دسترسی شهروندان مسلمان این کشور به مکه مکرمه به رأی گیری در خصوص ادامه تحقیقات مذکور رأی منفی بدهد.

روزنامه گاردین روز چهارشنبه گزارش داده بود عربستان سعودی تلاش هایی پنهایی را برای تحقیقات سازمان ملل درباره نقض حقوق بشر در یمن آغاز کرده است.

این روزنامه شرح داد ریاض با توسل به مجموعه تدابیری که به کار گیری مشوق ها و تهدیدها را در برمیگیرد درصدد جلوگیری از انجام این تحقیقات است.

گاردین افزود که برخی دیپلمات ها، سیاستمداران و فعالان این اقدامات عربستان سعودی را کارزار فشار پنهانی توصیف کرده اند و می گویند که سعودی ها با استفاده از این اقدامات سعی دارند تا برای تضمین توقف تحقیقات، مقامات را تحت تأثیر قرار دهند.

عربستان سعودی پیش از این هم در ماه اکتبر از طریق اقداماتی مشابه توانست از تمدید مأموریت سازمان ملل برای انجام تحقیقات مستقل درباره جنایت های جنگی در یمن جلوگیری کند.

این گزارش در حالی منتشر شده است که برنامه جهانی غذا شاخه کمک غذایی سازمان ملل متحد و بزرگترین نهاد انسانی جهان در زمینه امنیت غذایی و رفع گرسنگی در اواخر مهرماه اعلام کرده بود که مردم یمن با کمبود شدید مواد غذایی روبرو شده اند و به خوردن برگ درختان روی آورده اند.

این نهاد مرتبط با سازمان ملل متحد در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر اعلام کرده بود که با توجه به جنگ و فروپاشی اقتصاد در یمن هیچ نشانه ای مبنی بر کمرنگ شدن بحران این کشور وجود ندارد و این مسئله باعث شده که گرسنگی در این کشور چند برابر شود.

جیمز الدر سخنگوی یونیسف پیش از برنامه جهانی غذا با ارائه گزارشی به سازمان ملل در ژنو گفته بود: درگیری یمن به سطح تازه و شرم آوری رسیده است. ما در حال حاضر 10 هزار کودک داریم که از مارس 2015 کشته یا مجروح شده اند که معادل چهار کودک در روز است. علاوه بر اینکه خیلی از عملیات هایی که به کشتار یا معلولیت بچه ها منجر شده، ثبت نشده است.

وی همچنین بیان کرده بود: از هر پنج کودک، چهار نفر یا در کل، حدود 11 میلیون نفر در یمن به کمک های بشردوستانه نیاز دارند در حالی که حدود 400 هزارکودک از سوء تغذیه شدید رنج می برند و بیش از دو میلیون کودک نیز تحصیلات خود را ترک کرده اند.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین 1394 با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرده است.

ائلاف سعودی تا به امروز با تجاوز نظامی به یمن هیچ یک اهدافش را محقق نکرده است. در حالی که این اقدام با کشته و زخمی شدن ده ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت های این کشور و توسعه قحطی و گرسنگی و بیماری های واگیردار همراه شده است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 17 دی 1400 بروزرسانی: 17 دی 1400 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 2015

به "فعالان حقوق بشری خواستار احیای کمیته تحقیق درباره جرائم جنگی در یمن شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالان حقوق بشری خواستار احیای کمیته تحقیق درباره جرائم جنگی در یمن شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید