فراخوان قوه قضائیه درباره آیین نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلا

به گزارش بوستان گفتگو، معاونت حقوقی قوه قضائیه در مورد اصلاح آیین­ نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری فراخوان داد.

فراخوان قوه قضائیه درباره آیین نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلا

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس، معاونت حقوقی قوه قضائیه طی فراخوانی از حقوقدانان، وکلای دادگستری، اساتید و کارشناسان خواست در مورد اصلاح آیین­ نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری نظرات و پیشنهادهای کارشناسی خود را ارائه نمایند.

در متن فراخوان معاونت حقوقی قوه قضائیه آمده است:

در سال 1333 لایحه مهم و تاریخی استقلال کانون وکلای دادگستری به تصویب رسید و برای نخستین بار در آن دوره تاریخی، استقلال نهاد وکالت تضمین شد و در سال 1334 آیین­ نامه اجرایی قانون مذکور به تصویب وزارت دادگستری رسید. اگرچه در بعضی از مواد لایحه در سال های بعد اصلاحاتی اجرا شده است، اما ساختار اصلی آن به قوت خود باقی است و از این رو می­ توان گفت ایران، از جمله کشورهای پیشرو قاره آسیا در مورد تضمین استقلال نهاد وکالت است.

با پیروزی انقلاب اسلامی که ثمره خون شهیدان گلگون کفن و جانفشانی ایثارگران بوده است، وکلای دادگستری و حقوقدانان از جمله گروه های سرآمد و پیشتاز در عرصه تحکیم و تثبیت قوانین اسلام و حاکمیت قانون اساسی بودند. در سال های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری در سال 1376 به تصویب رسید و با اجرایی شدن این قانون جامعه شریف و گرانمایه وکالت، بیش از پیش منور به ارزش های الهی و اسلامی ­شد، به نحوی که با افتخار می­ توان گفت در حال حاضر حدود 30 درصد از اعضای این قشر فرهیخته از خانواده­ های معظم شهدا و ایثارگران می­ باشند که این امر باعث ارتقای صندلی نهاد وکالت در پرتو ارزش های الهی می­شود.

در سال های اخیر کوشش های زیادی جهت اصلاح قوانین وکالت شده است و طرح های مشترکی با همکاری قوه­ قضاییه و کانون های وکلا تهیه شده است، اما به سبب تطویل فرآیند قانونگذاری، تا به امروز منجر به تصویب قانون نگردیده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1026

به "فراخوان قوه قضائیه درباره آیین نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراخوان قوه قضائیه درباره آیین نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید