فارس من، چاپ مقالات ISI برای دانشجویان ایرانی به دلیل تحریم ممنوع است؟

به گزارش بوستان گفتگو، با توجه به الزام ارائه 2 مقاله ISI برای دفاع در مقطع دکتری، بعضی دانشجویان تحصیلات تکمیلی می گویند به دلیل تحریم ها، نشریات جهانی از چاپ مقالات ایرانی خودداری می نمایند و خواهان حذف این شرط شده اند؛ فارس این موضوع را آنالیز نموده است.

فارس من، چاپ مقالات ISI برای دانشجویان ایرانی به دلیل تحریم ممنوع است؟

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، بعضی کاربران در سامانه فارس من از الزام داشتن 2 مقاله isi در دفاع از رساله دکتری با توجه به شرایط تشدید تحریم ها گلایه نموده اند و خواهان حذف این الزام شده اند.

نظر دانشجویان درباره ارائه مقالات ISI

یک دانشجوی فنی: روبرو با سنوات تحصیل به دلیل تایید نشدن مقاله

یک دانشجوی دکتری که خود را برای دفاع آماده می نماید و در رشته فنی تحصیل نموده در گفت وگو با خبرنگار علمی و دانشگاهی خبرنگاران با اشاره به مسائل ارائه مقالات ISI برای دفاع، گفت: مقاله ای را آماده و به مقصد آلمان ارائه نموده ام که دریافت پاسخ 9 ماه طول کشید و پاسخ این بود که مقاله را کامل کنید.

وی که در دانشگاه دولتی تحصیل می نماید، گفت: کار مقاله را سر وقت آغاز نموده ام اما با این حال با توجه به طولانی بودن زمان رفت و برگشت مقاله، تصور نمی کنم بتوانم در موعد مقرر مقاله را ارائه دهم.

این دانشجوی دکتری خاطر نشان کرد: البته که ارائه مقاله آسان نیست اما سختی های تهیه مقاله مسأله اول و سختی های تایید و اصلاح آن موضوع دیگری است که در کنار هم این راستا را سخت نموده است.

دانشجویان دکتری می گویند که زمان برای ارایه مقاله و دفاع همزمان زیاد نیست و اغلب به دلیل اینکه هنوز مقاله آماده ندارند نمی توانند به دفاع بروند و با سنوات تحصیلی و پرداخت هزینه اضافی روبرو می شوند.

دانشجوی دکتری: فرصتی برای ارایه مقاله بعد از دفاع داده گردد

دانشجوی دکتری دیگری در گفت وگو با خبرنگار علمی و دانشگاهی خبرنگاران درباره مسائل ارایه مقالات ISI برای دفاع، گفت: هنوز نتوانسته ام مقاله ای ارائه کنم، مدت مجاز 5 سال تحصیل است و به انتها مدت مجاز نزدیک می شوم و پس از این باید برای تحصیل هزینه بپردازم.

وی گفت: ارائه مقاله قطعا برای افزایش بار عملی دانشجوی مقطع دکتری مفید و لازم است اما کوتاه بودن زمان موجود مانع اصلی بر سر این راه است.

وی پیشنهاد کرد: اگر فرصتی باشد که دانشجویان بتوانند در موعد مقرر تز خود را دفاع نمایند و سپس برای ارائه مقاله مهلت داشته باشند بسیار خوب است؛ در این صورت دانشگاه می تواند مدرک دانشجو را تا زمان ارائه مقاله تایید نکند و ارائه ندهد. این امکان دست دانشجو را هم برای دفاع و هم برای ارائه مقاله باز می گذارد.

نظرات اساتید درباره ارائه مقالات ISI

یک استاد دانشگاه: مشکل مقالات ISI برای ایرانی ها وجود ندارد

محمد سلیمانی عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت و مدرس رشته مخابرات در گفت وگو با گروه علمی و دانشگاه خبرنگاران در پاسخ به این پرسش، گفت: مسئله ای در چاپ مقالات ISI برای ایرانی ها وجود ندارد و تا به حال موردی برخورد ننموده ایم.

وی گفت: هر سال شاهدیم که دانشجویان زیادی با ارائه مقاله و دفاع از مقطع دکتری فارغ التحصیل می شوند و مشکل خاصی گزارش نشده است.

عضو هیات علمی شریف: مقاله ای که کار علمی درست داشته باشد چاپ می گردد

یک عضو هیات علمی دانشگاه شریف در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران در این باره، گفت: کسی که کار علمی درست داشته باشد، ارائه مقاله برای او ربطی به تحریم ندارد.

وی با ذکر مثالی شرح داد: اگر آمارهای بین المللی را نگاه کنیم می بینیم که شاید 10 هزار ژورنال وجود داشته باشد که رنکینگ ISI دارند، از بین این 10 هزار ژورنال ممکن است 10 ژورنال به دلیل خاصی موضوعات خود را داشته و در چاپ مقالات ایرانی ها سخت گیر شده باشند. در ژورنال هایی که درباره فیزیک هسته ای، طراحی موشک و صنایع خاص است، ممکن است شاهد چنین مواردی باشد که درباره مقالات ایرانی ها کمی سخت گیر شده باشند، اما درصد آن قابل ملاحظه نیست و اینطور نیست که در حوزه های علمی بگویند که چون شما تحریم هستید مقاله شما را چاپ نمی کنیم.

این عضو هیات علمی شرح داد: مشکل این است که بعضی افراد علاقه دارند که از خیابان انقلاب مقالات ISI بخرند و ژورنال های بین المللی در چاپ مقالاتی که محتوای علمی خوب ندارند به ویژه آنهایی که از ایران می آیند دقیق تر شده اند تا جلوی تقلب را بگیرند.

وی ادامه داد: داستان فروختن مقالات ISI در خیابان انقلاب آنقدر جدی شده که خارجی ها هم نسبت به آنچه که از ایران می آید جدی شده اند تا تقلبی نباشد.

وی گفت: آنهایی که می گویند نمی توان مقاله ISI چاپ کرد در واقع علاقمندند که راهی پیدا نمایند که زحمت زیادی نکشند و کار علمی سنگین ننمایند؛ مانند بقیه موضوعات که می توان راه راحت تری پیدا کرد، تصور می نمایند که در علم هم می گردد چنین کاری کرد و مسرور می شوند اگر چنین راهی پیدا نمایند.

یک استاد دانشگاه: موردی از مشکل تحریم در ارائه مقالات دانشجویانم ندیدم

سید ضیاء الدین قاضی زاده یک عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع) در این باره به خبرنگار، گفت: تا به حال به مسئله ای در ارائه مقالات ISI بین دانشجویانم برخورد ننموده ام و حتی موردی را نشنیده ام که دانشجو خواسته مقاله ای را چاپ کند و اجازه نداشته باشد.

اساتید معتقدند برای دانشجویی که کار علمی انجام داده البته که نوشتن مقاله سخت است اما ارائه آن غیرممکن نیست؛ البته قبول دارند که ممکن است برای بعضی رشته ها محدودیت های بیشتری وجود داشته که شرایط را سخت تر نموده باشد اما نشدنی نیست.

وی ادامه داد: البته ارایه مقالات ISI کار آسانی نیست و مقالات باید بار علمی خوبی داشته باشند که شاید سختی کار در این بخش باشد.

یک مدرس فنی: ارایه مقاله ISI سخت شده اما نشدنی نیست

بشیرزاده مدرس رشته های مخابرات در دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاه خبرنگاران در پاسخ به این پرسش، گفت: مسئله ای برای ارائه مقاله در ژورنال های ISI وجود ندارد و در حال حاضر هم دانشجویان این کار را انجام می دهند.

وی ادامه داد: نکته اول این است که برای دانشجویان ایرانی شاید در بعضی رشته ها ارائه مقاله در ژورنال های جهانی سخت باشد یا داوران تعصباتی به خرج دهد و به صورت شخصی یا موردی مسئله ای پیش آید.

به گفته وی، نکته دوم این است که بعضی رشته ها مانند انرژی اتمی یا رشته های نظامی، رشته های حساسیت برانگیزی هستند که شاید در این رشته ها ارائه مقاله راحت نباشد و داوران نسبت به مقاله نگاه تردید آمیزی داشته باشند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: همچنین مقالات احتیاج به شبیه سازی هایی دارد که با نرم افزارهای کد شکسته انجام می گردد و داوران از دانشجو می پرسند که با چه نرم افزاری شبیه سازی نموده اید و باید که نرم افزاری را نام ببرد کد آن را ندارد و ممکن است از این نظر ب مشکل روبرو شویم.

وی گفت: طبیعی است که وقتی تحریم هستیم دیدگاه ها منفی می گردد، نرم افزارها لایسنس ندارد، امکان ساخت نداریم و در نتیجه در بعضی رشته ها ارائه مقاله سخت می گردد، اما غیرممکن نیست همچنان که هر سال چند هزار دانشجوی دکتری فارغ التحصیل می شوند و همه در رشته های مختلف در ژورنال های داخلی و خارجی و به ویژه ژورنال های ISI مقاله ارائه می دهند. اما در حالت کلی با وجود این مسائل می توانند مقاله چاپ کرد، شرایط سخت شده اما وحشتناک نیست.

نظرات روسای دانشگاه ها درباره ارائه مقالات ISI

رئیس دانشگاه شریف: شاید تابه حال 2 مورد مشکل داشتیم

محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف در این باره به خبرنگار، گفت: این مشکل را در حد یک یا دو مورد داشتیم اما مشکل واقعاً جدی نیست که دانشجویان نتوانند مطالب خود را منتشر نمایند و تغییر جدی نسبت به قبل رخ نداده است.

رئیس دانشگاه الزهرا: محدودیت خاصی در مقالات نداشته ایم

مهناز ملانظری رئیس دانشگاه الزهرا (س) در این باره خبرنگار، گفت: تاکنون به جز چند مورد خاص به این موضوع برنخورده ایم. شاید به صورت محدود در بعضی رشته ها این اتفاق اتفاق افتاده باشد و اگر روزی بگویند همه مقاله های ایران را برمی گردانند قطعاً می توان برای آن فکر کرد.

وزیر علوم: دست دانشگاه برای یاری به دانشجو باز است

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این باره خبرنگار، گفت: دانشگاه ها باید به دانشجوها یاری کند و این موضوع در حیطه اختیار دانشگاه ها است و ضرورت ندارد وزارت علوم مداخله کند.

رؤسای دانشگاه های شریف و الزهرا(س): مشکل جدی نیست؛ در حد یک یا 2 مورد یا شاید در بعضی رشته های خاص با چاپ نشدن مقالات ISI دانشجویان ایرانی روبرو شده ایم.

مسئله ای که گویا چندان جدی نیست

بنابراین با توجه به نظر چند رئیس دانشگاه مطرح به نظر می رسد این مشکل محدود به بعضی رشته های خاص است که بنابر نظر مقام عالی مسؤول، دانشگاه در یاری به دانشجو در این زمینه اختیار عمل دارند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 16 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 279

به "فارس من، چاپ مقالات ISI برای دانشجویان ایرانی به دلیل تحریم ممنوع است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فارس من، چاپ مقالات ISI برای دانشجویان ایرانی به دلیل تحریم ممنوع است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید