شرط وزارت ورزش برای ورود علی کفاشیان به انتخابات فدراسیون فوتبال

به گزارش بوستان گفتگو، به گزارش خبرنگاران، علی کفاشیان که یک دهه از مدیریت او در فوتبال کشور می گذرد اواسط اسفندماه گذشته و درست در شبِ برگزاری مجمع عمومی فدراسیون فوتبال از نایب رئیسی اول کناره گیری کرد. با این حال وی حدود دو ماه پیش در ساختمان فدراسیون فوتبال آفتابی شد و این روزها هم با همان عنوان قبلی یعنی نایب رئیس در این ساختمان رفت و آمد دارد.

شرط وزارت ورزش برای ورود علی کفاشیان به انتخابات فدراسیون فوتبال

این در حالی است که بازنشستگی بهانه ترک پست کردن کفاشیان بود. همین مسئله بازگشت دوباره وی به فدراسیون فوتبال را عجیب و مسئله دار جلوه داد و حتی در خصوص قانونی بودن یا نبودن آن هم ابهاماتی ایجاد نموده است.

ژاله فرامرزیان معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش که پیش از این تداوم همکاری با افراد بازنشسته را غیرقانونی عنوان نموده بود، همچنان بر این موضوع تاکید دارد البته با این شرح که همکاری با بازنشسته ها به عنوان متصدی کرسی هایی که شغل به حساب می آیند خلاف قانون است اما معین اینکه کرسی موردنظر طبق آئین نامه شغل به حساب می آید یا نه در حوزه اختیارات معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای است.

وی در تبادل نظر با خبرنگاران در خصوص موارد کلی مطرح پیرامون علی کفاشیان و اینکه بازگشت وی به فدراسیون فوتبال درست بوده یا نه و اصلا او می تواند ادعای سرپرستی را داشته باشد شرح داد.

فرامرزیان با تاکید بر اینکه علی کفاشیان از مدیران بازنشسته به حساب می آید، گفت: همکاری با افراد بازنشسته و تداوم آن منع قانونی دارد. البته باید به این مسئله هم توجه داشت پستی که فرد بازنشسته در آن به کار گرفته شده، شغل به حساب می آید یا نه؟؛ تداوم همکاری با بازنشسته ها فقط در صورتیکه در قالب یک شغل باشد مشکل قانونی دارد اما اگر شغل نباشد به لحاظ قانونی ایرادی به آن وارد نیست.

وی در این زمینه به قانون خدمات کشوری و ماده 73 آن اشاره نمود و ادامه داد: طبق این قانون با افراد بازنشسته به صورت افتخاری و با عنوان مشاور و با یک سوم قرار می توان همکاری داشت. در واقع اگر آنها کاری پست سازمانی اشغال ننمایند، مسئله ای ایجاد نمی کند.

معاون وزیر ورزش در خصوص اینکه بازگشت کفاشیان به فدراسیون به لحاظ قانونی مشکل دارد؟ و در واقع پست نایب رئیسی در فوتبال شغل به حساب می آید؟، نیز توضیح داد: به جز خزانه دار و موارد مرتبط با آنها، در خصوص هیچ یک از دیگر پست های فدراسیون ها نظارتی ندارم. همه به حوزه معاونت توسعه ورزش قهرمانی مربوط می گردد. در حوزه مدیریت توسعه و منابع قانون ابلاغ می گردد اما باید به اساسنامه و قوانین آن هم توجه داشت.

فرامرزیان همچنین در خصوص اینکه کفاشیان می تواند مدعی سرپرستی فدراسیون فوتبال باشد؟، توضیح داد: این هم به اساسنامه فدراسیون مربوط می گردد که مسئولیتش با حوزه معاونت توسعه ورزش قهرمانی است. گفته می گردد طبق اساسنامه فوتبال و در صورت کنار رفتن رئیس، مسئولیت سرپرستی به نایب رئیس اول داده می گردد. من درست نمی دانم این مسئله در اساسنامه فدراسیون قید شده یا نه اما آنچه مسلم است در زمان استعفای رئیس فدراسیون (مهدی تاج)، به دلیل بعضی محذوریت ها آقای کفاشیان اصلا در فدراسیون حضور نداشتند. به همین دلیل سرپرست معین شد و حالا هم سرپرستی وی پابرجاست.

وی ادامه داد: آقای کفاشیان محدودیت هایی داشته اند که ظاهرا برداشته شده و به همین دلیل بازگشته اند. اما اینکه اگر در نبود نایب رئیس اول، فرد دیگری سرپرست گردد و بعد نایب رئیس بازگشت چه اتفاقی باید رخ داد در اساسنامه قید نشده و جز ابهامات است که باید رفع گردد.

معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش همچنین با تاکید بر اینکه علی کفاشیان به عنوان یک بازنشسته نمی تواند ورودی به انتخابات فدراسیون فوتبال داشته باشد، اعلام نمود: طبق قانون ابلاغی وی نمی تواند ورودی برای انتخابات داشته باشد مگر اینکه رئیس فدراسیون را شغل محسوب نکنیم. در اساسنامه جدید فدراسیون ها پست ریاست شغل محسوب نشده اما با آن موافقت نشده است. فدراسیون ها به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی در واقع دستگاه اجرایی تلقی می شوند اما کسی نمی پذیرد که رئیس دستگاه اجرایی مسئولیت آن را نداشته باشد.

فرامرزیان با بیان اینکه در صورت تصویب این موضوع (شغل نبودن ریاست) برای همه فدراسیون ها لازم الاجرا می گردد در واکنش به این موضوع که البته اساسنامه فدراسیون فوتبال مجزا از دیگر فدراسیون ها است، گفت: مدت زمان اساسنامه فدراسیون تمام شده و باید دید دولت و دستگاه های قانونی ادامه مستثنی بودن از دیگر فدراسیون ها به عنوان نهاد عمومی غیردولتی را می پذیرند یا نه؛ این موضوع به خاطر شرایط قوانین کشور ما و تفاوتش با قوانین جهان پیجیده است. در جهان رئیس فدراسیون را پرزیدنت آن ورزش می دانند که ممکن است رئیس جمهور، نخست وزیر یاوزرا باشند چراکه می خواهند از ظرفیت های آن کشور برای تقویت آن رشته استفاده می نمایند اما عملیات اجرایی با یک فرد دیگر است.

وی در پاسخ به این پرسش که در خصوص اساسنامه فوتبال و عدم پذیرش مستثنی بودن آن موضوعی مطرح شده است؟ نیز اعلام نمود: به هر حال طبق قانون خدمات کشوری تمام فدراسیون ها نهاد عمومی غیردولتی به حساب می آیند و باید از قوانین تبعیت نمایند. در این زمینه هم مراجع مربوطه مانند هیات وزیران و مجلس باید نظر بدهند. اساسنامه تابع قوانین ساری و جاری کشورهاست. در تمام جهان این طور است و گرنه هر روز میان نهادهای مدنی و کشورها اختلاف است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1244

به "شرط وزارت ورزش برای ورود علی کفاشیان به انتخابات فدراسیون فوتبال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرط وزارت ورزش برای ورود علی کفاشیان به انتخابات فدراسیون فوتبال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید