خبرنگاران تغییرات قهری در دنیا پساکرونا

به گزارش بوستان گفتگو، تهران - خبرنگاران - عضو انجمن علمی روانپزشکان ایران معتقد است، دست دادن، روبوسی کردن و در آغوش کشیدن از جمله اعمالی هستند که در دنیا پساکرونا دچار تغییرات قهری شده و دیگر انجام نمی شوند.

خبرنگاران تغییرات قهری در دنیا پساکرونا

فربد فدایی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرنگاران در مورد تبعات روانی گذار از بحران کرونا گفت: کرونا به عنوان یک عامل فشار روانی (استرسور) موجب اضطراب می گردد.

وی اضافه نمود: در واقع شیوع کرونا در سراسر دنیا جنبه های متعدد زندگی بشری را تحت تاثیر قرار داد که بعضی از این آثار کوتاه مدت و شماری نیز بلندمدت خواهد بود. به عنوان مثال خطر ابتلاء به بیماری و مرگ همراه با اضطراب و تنش برای بعضی خانواده ها سبب تالم و تاثری همیشگی شد.

فدایی توضیح داد: همچنین تغییر و تحول در وضع معیشت، اشتغال، ارتباطات اجتماعی و کسب و کارهای مالی ضرورت سازگاری مجدد جامعه را با شرایط جدید نشان داد که بی شک توان و انرژی قابل توجهی را نیز می طلبد.

وی ادامه داد: در گذار از این بحران همچنین بعضی رویدادها متحول می گردد؛ به عنوان مثال وضع محیط زیست تغییر و برای بشر بیش از پیش اهمیت می یابد.

فدایی اعلام کرد: در حقیقت توسعه متوازن و پایدار محیط زیست جایگزین توسعه بی حد و حصر و تخریب طبیعت خواهد شد و ارتباطات انسانی و جانواران زیست محیطی نیز مورد توجه قرار می گیرد.

این متخصص اعصاب و روان همچنین یادآور شد: مرگ نزدیکان، تغییر در موقعیت اجتماعی و اشتغال، عدم فارغ التحصیلی به هنگام دانشجویان و محرومیت از ورود به دانشگاه ها نیز می تواند در دنیا پساکرونا با اضطراب و افسردگی همراه گردد.

فدایی تاکید نمود: بنابراین جامعه پساکرونا با بعضی تغییرات قهری (ناگزیر) و اختیاری همراه است و دنیا پساکرونا به طور حتم متفاوت با دنیا پیش از کرونا خواهد بود.

آیا وسواس در دنیا پساکرونا تجلی می یابد؟

فدایی در مورد این پرسش که آیا وسواس نیز در دنیا پساکرونا بروز می یابد عنوان نمود: به طور حتم توجه بیشتر جامعه نسبت به بهداشت فردی و عمومی و همچنین بیماری های واگیردار در دنیا پساکرونا بیش از پیش تجلی می یابد.

وی اضافه نمود: این امر به طور قطع به وسواس محدود نمی گردد، اما توجه آدمی نسبت به انتقال بیماری ها به وسیله ارتباطات فیزیکی (جسمی) افزایش می یابد.

این روانپزشک اعلام کرد: بنابراین ارتباطات نزدیک همچون دست دادن، روبروسی کردن، در آغوش کشیدن و... تا مدت ها انجام نخواهد شد و با گذشت زمان نیز بی شک با احتیاط انجام می پذیرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 10 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1198

به "خبرنگاران تغییرات قهری در دنیا پساکرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تغییرات قهری در دنیا پساکرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید