خبرنگاران تاکید برهم صالح بر حل اختلافات بغداد و اربیل

به گزارش بوستان گفتگو، بغداد- خبرنگاران- رییس جمهوری عراق در ملاقات با هیات کردی به سرپرستی قباد طالبانی معاون نخست وزیر اقلیم کردستان، بر حل اختلافهای بغداد و اربیل تاکید نمود.

خبرنگاران تاکید برهم صالح بر حل اختلافات بغداد و اربیل

دفتر رسانه ای رییس جمهوری عراق با انتشار بیانیه ای نوشت که برهم صالح شامگاه پنجشنبه در کاخ السلام با هیات اعزامی اقلیم کردستان به سرپرستی طالبانی ملاقات و گفت وگو کرد.

در این ملاقات، رییس جمهوری عراق بر لزوم کوشش های هماهنگ به منظور دستیابی به راهکار های اساسی برای موضوع های اختلافی بین اقلیم و دولت فدرال مطابق با قانون اساسی و مقررات تاکید نمود.

صالح گفت که موضوع بودجه و وضع معیشت شهفرایندان نباید مشمول ملاحظه های سیاسی گردد و باید به وسیله تفاهم جدی و تمایل مشترک در راستای دستیابی به راهکار های مبتنی بر منافع ملی کوشش کرد.

وی با اشاره به قانون و مقررات نفت و گاز در عراق اضافه نمود: ضروری است به تفاهم هایی دست یابیم که منجر به یک راهکار اساسی برای همه مسائل گردد و در این راستا باید از اختلافات سیاسی و برداشت شخصی دوری کرد.

صالح تاکید نمود که قانون اساسی ضامن حفظ حقوق و منافع عراقی ها است و همه طرف ها باید در این چارچوب عمل نمایند.

رییس جمهوری عراق درباره حقوق کارمندان اقلیم کردستان شرح داد که این موضوع حساس و مشکل درهم تنیده احتیاج به درمان فوری دارد.

وی بر لزوم تعهد کامل به شفافیت به منظور حل مسائل اقتصادی در همه عراق و اقلیم کردستان با اتکا به قانون بودجه تاکید نمود و گفت که قانون بودجه ساز وکار و چارچوب های لازم را برای حفظ حقوق و وظایف همگان فراهم نموده است.

صالح ادامه داد که حقوق کارمندان اقلیم کردستان مساله ای اساسی است که به دلیل اختلافات سیاسی و درگیری ها نباید نقض و یا با تاخیر پرداخت گردد.

قباد طالبانی صبح روز گذشته (چهارشنبه) در راس هیاتی بلندپایه از مقام های اقلیم کردستان وارد بغداد شد؛ هدف از سفر این هیات به پایتخت، حل پفراینده های اختلافی میان دولت فدرال و اقلیم کردستان عراق اعلام شده است.

این هیات در مدت حضور خود در پایتخت تا به امروز با برهم صالح رییس جمهوری عراق، متیو تولر سفیر آمریکا در بغداد، عادل عبدالمهدی نخست وزیر مستعفی، نوری المالکی نخست وزیر اسبق و رهبر ائتلاف دولت قانون، حیدر العبادی نخست وزیر پیشین و رهبر فراکسیون النصر و ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد ملاقات و گفت وگو نموده است.

آوات شیخ جناب وزیر دارایی و امید صباح رییس کابینه شورای وزیران اقلیم کردستان از جمله مهمترین اعضای هیات همراه طالبانی در این سفر به شمار می فرایند.

اختلاف های اقلیم کردستان عراق و دولت بغداد پس از اعلام اینکه اقلیم درآمدهای حاصل از فروش روزانه 250 هزار بشکه نفت را به دولت فدرال پرداخت نمی کند، شدت یافته است.

دولت مرکزی عراق به نشانه اعتراض، بودجه اقلیم کردستان را قطع نموده و این اقدام سبب شده دولت اقلیم از پرداخت حقوق کارکنان دستگاه های اجرایی ناتوان گردد.

اربیل این اقدام دولت مرکزی عراق را بهره برداری سیاسی نامیده و در مقابل، بغداد، اقلیم کردستان عراق را به نقض قانون و عدم تحویل درآمدهای حاصل از فروش نفت به دولت متهم نموده است.

در روزهای گذشته کارکنان بخش های مختلف اداری اقلیم کردستان عراق به نشانه عدم دریافت حقوق ماهانه خود دست به تحصن و اعتراض زدند.

گفته می گردد هیات اقلیم کردستان عراق که به بغداد سفر نموده از دولت مرکزی خواسته؛ زیان های ناشی از اقدام ها و ستمگری دولت های مختلف عراق از سال 1963 تا سال 2003 میلادی (سقوط صدام) علیه مردم کردستان این کشور که در مجموع 385 میلیارد دلار است را پرداخت کند.

منبع: ایرنا
انتشار: 7 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1072

به "خبرنگاران تاکید برهم صالح بر حل اختلافات بغداد و اربیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تاکید برهم صالح بر حل اختلافات بغداد و اربیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید