خبرنگاران انتقاد مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی از حفاران غیرمجاز در معدن آلبلاغ

به گزارش بوستان گفتگو، بجنورد- خبرنگاران- مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی از فعالیت حفاران غیرمجاز معدن آلبلاغ اسفراین در محدوده پارک ملی ساریگل انتقاد کرد و گفت: ادامه کار آنها موجب ایجاد مسائل اجتماعی برای خانوارهای عشایری شده است.

خبرنگاران انتقاد مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی از حفاران غیرمجاز در معدن آلبلاغ

محمدرضا قلی پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: خانوارهای عشایر در نزدیکی این معدن برای فصل ییلاق مستقر می شوند که حضور و تردد حفاران برای این قشر بعضا مشکلاتی ایجاد می نماید.

برداشت غیرمجاز از این معدن سرب و روی که در منطقه ای با همین نام واقع است، از سال 97 شروع شده بود اما از ابتدای سال 98 با هجوم سودجویان به این منطقه همراه شد.

وی گفت: بعضا این افراد مزاحمت های اجتماعی برای خانواده های عشایر دارند و همچنین نیز این قشر نگران سرقت دام ها و وسایل زندگی خود هستند.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی اضافه نمود: صدای پتک های حفاران غیرمجاز در این منطقه که چراگاه دام های عشایر محسوب می گردد موجب ترس دام ها می گردد.

وی بر مدیریت معدن آلبلاغ تاکید نمود و اضافه نمود: خانواده های عشایر که در این خطه سکونت دارند از حضور حفاران غیر مجاز گلایه دارند و بارها این موضوع را به ما گزارش داده و خواهان برخورد با آنان توسط دستگاه های مربوطه شده اند.

قلی پور گفت: از دوران گذشته، مراتع این منطقه در اختیار خانوارهای عشایر بوده است، تا قبل از فعالیت حفاران غیر مجاز هیچ گونه مسئله ای امنیتی برای این قشر وجود نداشت.

وی با بیان اینکه مراتع این منطقه متعلق به عشایر است اضافه نمود: خانوارهای عشایر قشری فراوری نماینده هستند و به نوعی 25 درصد فراوری گوشت قرمز استان توسط این قشر فراوری و عرضه می گردد اما متاسفانه حفاران به صورت غیرمجاز برای سود وارد این منطقه شده اند.

واقع شدن این معدن در منطقه حفاظت شده زیست محیطی ساریگل، موجب شده تا سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تا به امروز در ثبت آن ناکام بماند ولی چند ماه پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز مطالعات و اکتشافات اولیه روی این منطقه معدنی را برای سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) صادر نموده بود.

عشایر کوچرو خراسان شمالی، زمستان را در مناطق گرمسیری مراوه تپه استان گلستان و مناطقی از جاجرم، راز و جرگلان و بجنورد به سر می برند و فصل ییلاق را در دامنه کوه های شاه دنیا، گلیل و سرانی شیروان، ارتفاعات فاروج، سالوک و آلاداغ اسفراین و بجنورد می گذرانند.

هم اکنون چهار هزار خانوار عشایر خراسان شمالی در مناطق گرمسیری و قشلاقی استان گلستان مستقر هستند و بعضا خانوارهایی نیز در مناطق ییلاقی این استان حضور یافته اند.

پنج هزار و 350 خانوار عشایر خراسان شمالی بیش از 700 هزار رأس دام سبک در اختیار دارند که 25 درصد گوشت استان را فراوری می نمایند.

عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از 30 هزار نفر در قالب 2 ایل زعفرانلو و شادلو و 38 طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می نمایند.

منبع: ایرنا
انتشار: 13 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1085

به "خبرنگاران انتقاد مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی از حفاران غیرمجاز در معدن آلبلاغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران انتقاد مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی از حفاران غیرمجاز در معدن آلبلاغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید