فراوری ونتیلاتور در کشور 8 برابر شد ، 85 درصد اقلام مورد احتیاج بیمارستان ها فراوری داخل است

به گزارش بوستان گفتگو، رئیس هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران با بیان اینکه 85 درصد اقلام تأمین شده برای دانشگاه های علوم پزشکی از شرکت های داخلی و دانش بنیان تأمین شده است، گفت: تولیدکنندگان داخلی دستگاه های تولیدکننده ماسک را ساخته اند.

فراوری ونتیلاتور در کشور 8 برابر شد ، 85 درصد اقلام مورد احتیاج بیمارستان ها فراوری داخل است

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرنگاران، مهدی یوسفی رئیس هیأت امنای صرفه جویی ارزی پیش از ظهر یکشنبه در ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران، اظهار کرد: همکاران من در هیأت امنا به صورت شبانه روز در حال فعالیت هستند تا اقلام محافظتی در کوتاه ترین زمان تهیه گردد و بالغ بر 4 میلیون اقلام حفاظتی توزیع شد، 932 تخت آی سی یو نیز با دستور معاون درمان توزیع شده است این اقلام به دلیل پیش بینی های اجرا شده قبل از شیوع کرونا بوده است.

وی گفت: بالغ بر 85 درصد اقلام تأمین شده برای دانشگاه ها از شرکت های داخلی و دانش بنیان بوده است و خرید تضمینی اجرا شده است، 1200 میلیارد به صورت تضمینی خرید شده است که اقلامی نظیر ونتیلاتور از این اقلام هستند، در حوزه فراوری با کمترین مشکل روبرویم و در کشور ما به رغم اینکه بعضی کشور ها با مشکل فراوری روبرو هستند فراورینمایندگان ما ترغیب شدند و بعضی کارگاه ها و دستگاه های فراوری ماسک را فراوری کردند و میزان فراوری ماسک را به سه برابر میزان قبل از شیوع کرونا رساندند.

یوسفی گفت: هیچ ایام تعطیلی نداشتیم و همیشه در حال خدمت رسانی بوده ایم و با این مکانیسم ایجاد شده جوانان این اقلام را فراوری و در اختیار دانشگاه قرار دادند و برای وقایع پیش رو آمادگی داریم.

وی ادامه داد: در بعضی اقلام حفاظتی احتیاج نسبت به فراوری یک به پنج بوده است و الان این ضریب به یک به چهار رسیده است. امروز به دانشگاه ها در خصوص مواد ضدعفونی نماینده یک ذخیره سه هفته ای را داده ایم.

رئیس هیأت امنای صرفه جویی ارزی توضیح داد: بالغ بر 85 درصد از اقلام 26 گانه ای که برای دانشگاه ها تهیه کردیم اقلام داخلی است، در 6 ماهه آینده صد درصد اقلامی که احتیاجمند برای نگهداری از بیماران عفونی است در داخل فراوری می شوند.

وی گفت: هر فردی که فراوری داخلی در خصوص اقلام داشت از آن خرید تضمینی داشتیم، این را هم یادآوری کنیم شرایط ما در زمینه دستگاه های فراوری خوب شده است و ما این دستگاه ها را هم از داخل خودمان فراوری می کنیم. جزو کشور هایی هستیم که می توانیم کشور های همسایه و متقاضی را از لحاظ اقلام بهداشتی تأمین کنیم.

یوسفی گفت: در چند هفته اولی که فاصله بین فراوری و احتیاج ما زیاد بود وزارتخانه های بهداشت و صمت اقدام به وارد کردن ماسک کردند، ولی الان دیگر این فرایند متوقف شده است چراکه همزمان با واردات ماسک، دستگاه های ماسک سازی هم وارد کردیم و احتیاج داخل را خودمان می توانیم تأمین کنیم.

وی گفت: الان احتیاج بیمارستان ها و مراکز درمانی روزانه یک و نیم میلیون ماسک ساده و 10 هزار ماسک N 95 است که در آینده نزدیک این احتیاج قانع کردن می گردد و در شرایط بهتری نسبت به قبل قرار می گیریم.

رئیس هیأت امنای صرفه جویی ارزی ادامه داد: یک برنامه ریزی در حال اجرا است که با همکاری وزارت صمت توزیع اقلام بهداشتی در داروخانه ها انجام گردد.

رئیس هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، ادامه داد: شرکت های داخلی همین امروز حدود 300 هزار ماسک به ظرفیت فراوری ماسک در کشور اضافه نموده اند در خصوص ماسک ساده احتیاج فراوری و استفاده سر به سر شده و در خصوص ماسک N 95 یک کمبود داریم که با واردات در حال برطرف این مشکل هستیم البته دقت کنید این آماری که می گویم در خصوص احتیاج دانشگاه ها است.

وی گفت: قبل از اپیدمی کرونا ماسک های N 95 فقط در حوزه صنعتی مورد استفاده قرار می گرفتند، این ماسک تقریباً از نظر لایه ای با ماسک ساده فرق می نماید، نظارت های لازم بر فراوری این ماسک ها بر اساس شیوه های اصولی است.

یوسفی گفت: کشفیات در روز های ابتدایی در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی هر استان نهاده شد و در استان تهران نیز کشفیات در اختیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نهاده شد و بین مراکز درمانی توزیع شد. به یاری دوستان امنیتی فرایند مخفی سازی تقریباً صفر شده است. در زمینه دارو معاونت پژوهشی همه دارو های وارداتی کشور در اختیار بیماران قرار می گیرد و بخشی نیز در حوزه پژوهشی مورد استفاده قرار می گیرد و هیچ دارویی که در فارماکوپه ثبت نشده باشد اجازه مصرف ندارد و هر دارویی که تاییدیه دریافت کند و اثبات گردد که مؤثر هستند وارد، فراوری و مصرف خواهند شد.

رئیس هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، ادامه داد: پیش بینی 4 هزار تخت آی سی یو اجرا شده و تا سرانجام سال 4 هزار تخت آی سی یو اضافه خواهد شد. بالغ بر 1200 تخت آی سی یو و ونتیلاتور که روزانه 5 الی 6 دستگاه بود امروز 40 دستگاه است و با تراز افزایش فراوری فراورینمایندگان این تخت ها تا سرانجام اردیبهشت مهیا خواهد شد.

وی عنوان نمود: حواله های توزیع امروز توسط اداره کل تجهیزات و بر اساس شاخص بستری حواله ها صادر می گردد و وقتی این حواله ها صادر می گردد هیچ انقطاعی نداریم.

یوسفی گفت: بالغ بر 250 تومان میلیارد از دانشگاه ها مطالبات داریم که بعد از کرونا قطعاً این رقم به 500 میلیارد تومان می رسد، اما ما نمی گوییم، چون بدهی دارید به شما اقلام داده نمی گردد و تأمین نماینده بسیاری از احتیاج های آن ها بودیم که اگر خود دانشگاه ها قرار بود تأمین نمایند باید مبالغ بالاتری می دادند.

رئیس هیأت امنا صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، بیان نمود: ما به عنوان نهاد خریدار، تنظیم نماینده قیمت نیستیم و تعزیرات و نظارت نماینده مراجع و اصناف باید این قیمت را پوشش دهند، قیمت ماسک های ساده مشکلش برطرف شده است، اما برای ماسک های N95 باید هنوز هم اقداماتی انجام گردد.

وی گفت: تمامی بخش های تأمین نماینده که همان وارد نماینده ها بودند همه بخش خصوصی هستند و در این حوزه ما بخش دولتی نداریم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1006

به "فراوری ونتیلاتور در کشور 8 برابر شد ، 85 درصد اقلام مورد احتیاج بیمارستان ها فراوری داخل است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری ونتیلاتور در کشور 8 برابر شد ، 85 درصد اقلام مورد احتیاج بیمارستان ها فراوری داخل است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید