تذکر سخنگوی دولت اصلاحات به وزارت میراث فرهنگی ، خطر در کمین گنبد کاووس

به گزارش بوستان گفتگو، رمضان زاده با انتشار عکسی از وضعیت گنبد کاووس خواهان رسیدگی به این بنای تاریخی شد.

تذکر سخنگوی دولت اصلاحات به وزارت میراث فرهنگی ، خطر در کمین گنبد کاووس

خبرنگاران: گنبد کاووس چند سالی است که با مسائل گیاهان هرزه روی بنا و نم روبرو است. با این وجود مدیران پایگاه میراث فرهنگی و مدیران میراث فرهنگی استان گلستان حتی پس از سیل شدید نوروز سال جاری از در امان بودن این بنا خبر می دهند. هرچند رویش گیاهان روی بناهای آجری و بلند به دلیل رطوبت و همچنین فعالیت پرندگان امری عادی است اما به دلیل بارش های سال جاری حجم گیاهان رشد نموده روی گنبد برج کاووس افزایش قابل توجهی داشته است.

عبدالله رمضان زاده، فعال سیاسی و سخنگوی دولت اصلاحات به تازگی با انتشار عکسی از وضعیت رویش گیاهان بر روی این گنبد، خواهان رسیدگی مسئولان میراث فرهنگی به وضعیت این اثر تاریخی شده است.

لازم به ذکر است برج گنبد قابوس به دستور قابوس ابن وشمگیر حاکم سلسله آل زیار ساخته شد و اکنون در 3 کیلومتری باقی مانده های شهر باستانی جرجان و در شهر کنونی گنبد کاووس در شمال شرقی ایران واقع شده است. این برج تاریخی و آرامگاهی با 53 متر ارتفاع در اواخر قرن چهارم هجری بنا شده است و گواهی بر تبادل فرهنگی میان کوچ نشینان آسیای میانه و تمدن باستانی ایران است. این برج تنها شاهد باقی مانده از شهر جرجان، مرکز پیشین هنر و علم است که در حمله مغول به ایران ویرانه شده است. گفته می گردد این برج از نظر قدمت، جنس و ارتفاع در نوع خود در دنیا منحصر به فرد است. این بنا در سال 2012 میلادی در اجلاس دنیای سازمان یونسکو در فهرست آثار دنیای قرار گرفته است.

منبع: چمدان
انتشار: 21 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 367

به "تذکر سخنگوی دولت اصلاحات به وزارت میراث فرهنگی ، خطر در کمین گنبد کاووس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تذکر سخنگوی دولت اصلاحات به وزارت میراث فرهنگی ، خطر در کمین گنبد کاووس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید