اینترنت عراق دوباره وصل و رفع فیلتر شد

به گزارش بوستان گفتگو، اینترنت عراق پس از دو روز قطع کامل، دوباره به شکل تدریجی در بغداد و دیگر شهرهای عراق وصل و شبکه های اجتماعی نیز رفع فیلتر شد.

اینترنت عراق دوباره وصل و رفع فیلتر شد

به گزارش خبرنگاران انلاین به نقل از ایرنا، امروز، پنجشنبه 16 آبان، در ادامه اعتراض های خیابانی در بغداد و چند استان دیگر و برای چندمین بار شبکه سراسری اینترنت در عراق پس از قطعی دو روزه، دوباره وصل شد و کاربران خانگی، اداری و تلفن های همراه امکان استفاده از آن را پیدا کردند.

در پی گسترش خشونت در حاشیه اعتراضات بویژه در بغداد، دولت برای بار دوم از روز سه شنبه 14 آبان، اینترنت را در این کشور (به جز اقلیم کردستان عراق) به طور کامل قطع کرد.

با وصل شدن اینترنت سراسری در عراق، بیشتر شبکه های اجتماعی که فیلتر بود نیز رفع فیلتر شد اما فیس بوک پرکاربردترین شبکه اجتماعی در این کشور، همچنان فیلتر است.

قطع اینترنت و فیلترینگ شبکه های اجتماعی با استدلال خنثی کردن طراحی برنامه ریزان خارج از عراق برای تداوم اعتراضات خشونت بار با هدف براندازی نظام سیاسی در عراق اجرا شده است اما درعین حال باعث انتقاد فعالان اجتماعی و کنندگان مجلس نیز شده است.

  • گردانندگان تظاهرات میدان تحریر بغداد، رادیو و روزنامه درست کردند

از 16 مهرماه با وجود برقراری اینترنت سراسری در عراق پس از پنج روز قطعی، شبکه های اجتماعی در این کشور همچنان به دلیل فیلترینگ، خارج از دسترس کاربران بوده است.

اعتراضات مناطق شیعه نشین عراق و بغداد روز اول اکتبر (9 مهرماه) ابتدا با درخواست مبارزه با فساد و انجام اصلاحات مالی و گسترش خدمات عمومی آغاز شد اما رفته رفته مطالبات سیاسی به آن اضافه شد و به اصلاح قانون انتخابات و قانون اساسی از سوی بخش هایی از معترضان شد و شعار براندازی از سوی بخش های دیگری رسید.

باوجود آرامش چند هفته ای به مناسبت برگزاری مراسم میلیونی اربعین، این اعتراضات بار دیگر از 25 اکتبر اما این بار با ابعاد بسیار خشونت آمیزی آغاز شد و دولت تاکنون با وجود پذیرش اغلب پیشنهادات برای اصلاحات ساختاری و قانونی، ارائه بسته های مالی، صدور دستور العمل های مختلف نتوانسته است، آرامش را به طور کامل به کشور بازگرداند.

برخی ناظران و مسوولان عراقی نیز باوجود اذعان به مسالمت آمیز و به حق بودن اعتراض ها و مطالبه های اکثر کسانی که در تظاهرات خیابانی یک ماه اخیر شرکت کرده اند، همچنین از وجود افراد و باندهای مسلح در داخل عراق خبر می دهند که از فضای هرج و مرج برای تسویه حساب با دیگر گروه ها و افراد سوء استفاده می کنند و نیز گروه های سازمان یافته با پشتیبانی فکری و مالی سفارتخانه های آمریکا و سعودی در بغداد و نیز هدایت ارتش های سایبری بعثی و وهابی مستقر در برخی کشورهای منطقه بویژه اردن و امارات که با افزایش خشونت و بالابردن سقف مطالبات، دنبال براندازی هستند.

این دور از اعتراضات اجتماعی در عراق همچنین به تظاهرات فیسبوکی معروف شده است چرا که عمده هماهنگی ها و نیز تحریک های برای حمله به مراکز دولتی و حزبی و اعمال خشونت با هدف براندازی از سوی ارتش های سایبری مستقر در خارج از عراق انجام می شود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 596

به "اینترنت عراق دوباره وصل و رفع فیلتر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینترنت عراق دوباره وصل و رفع فیلتر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید